Nye tal, nye muligheder: Derfor er data et vigtigt værktøj for sporten

Med korrekt data kan vi fastholde gæster, skabe nye aktive og få stærke partnerskaber på banerne

Flere besøgende skal omsættes til nye muligheder for sporten. Fra 2026 offentliggøres data for alle registrerede gæster ved storløbsdage. Den data bliver et vigtigt redskab til at udvikle sporten og styrke oplevelsen på banerne.

I mange år har det været svært at vurdere tilskuertallet til en løbsdag. Det har ofte henledt til øjemål. “Der var nok et par tusinde,” kunne man sige – uden at man kunne dokumentere det præcist. Men upræcise tal gør det umuligt at drive og udvikle en stærk sport og forretning. 

Skal sporten udvikle sig, kræver det knivskarpe data. Hvis vi skal stå stærkere overfor sponsorer, politikere og publikum, skal vi kunne vise, hvor mange der faktisk besøger og bruger banerne. Derfor har vi de seneste år investeret i aktiviteter, der både giver os kontakt til publikum og gør det muligt at registrere alle besøgende på banerne:

Vi er nødt til at kende de faktiske tal på banerne for at kunne måle effekten af det arbejde, vi laver – ellers kan vi ikke optimere og udvikle på et ordentligt grundlag,” siger billetansvarlig Mads Poulsen.

To gange registrering er bedre end én    

I januar skrev vi, at der stadig var for mange mørketal i registreringen af publikum på landets baner, og at vi i 2025 ville fokusere på at løse den udfordring. Nu er en løsning fundet, delvist implementeret – og fra 2026 bliver den fuldt rullet ud og præsenteret for sportens interessenter.

Når publikum kommer til et løb, registreres de på to måder. Først gennem billetsystemet, hvor alle billetter scannes – uanset om det er enkeltbilletter, sæsonkort eller medlemskort. Samtidig registreres dørsalg, så også de tælles med.

Vi har snart installeret personregistrering på alle baner og vi får her et nyt kraftigt værktøj til at dokumentere hvordan banernes bruges både til og uden for løbsdage.

Personregistreringen viser det samlede antal personer, som bevæger sig ind på og ud fra banernes publikumsarealer og vi kan kvalitetssikre vores scanningsdata

Personregistreringen handler dog ikke kun om publikumstal til løbsdage. Den skal også dokumentere, hvor mange der bruger banerne uden for løbsdagene – og det er afgørende i dialogen med bl.a. Kulturministeriet:

Vi ønsker et dokumentere hvordan banerne bliver brugt og det kan personregistreringen hjælpe os med. De tal, der kommer fra systemet, er et effektivt værktøj til at vise banernes store brugsværdi udenfor for løbsdage.” siger Mads Poulsen.

Jo bedre vi kender gæsternes brug af banen, jo bedre en oplevelse kan vi give dem.

Et komplet datagrundlag i 2026

Fra 2026 vil alle registrerede tal blive kommunikeret ud – i første omgang efter storløbene:

“Vi kommer til at kommunikere tallene ud, bl.a. fordi vi oplever en efterspørgsel fra sportens interessenter og generel interesse i besøgstal til særligt storløbsdage. Vi ønsker generelt fuldstændig gennemsigtighed i den data vi arbejder med,” siger Mads Poulsen.

Når tallene falder – uden at sporten gør det

Overgangen til datadrevne besøgstal, vil sandsynligvis vise lavere besøgstal end hvad vi før har været vant til. Ikke fordi færre mennesker besøger banerne – tværtimod – men fordi vi nu går fra skøn til præcise målinger:

Det er vores forventning de nye besøgstal vil være mindre end tidligere. Det kan forståeligt medføre undren, som f.eks. ‘det er lavere end sidste år’ eller ’Jeg ville have gættet på mange flere besøgende’. Vi ser det som en naturlig overgangsfase. Besøgstallene har helt legitimt tidligere været præget af subjektive vurderinger, for vi har simpelthen ikke haft værktøjerne til at måle de faktiske tal. Men det har vi nu,” uddyber Mads Poulsen.

Han tilføjer: “Vi skal derfor ikke gå i panik, hvis tallene i første omgang syner lavere. Vi kan se, at flere køber billetter, og folk er villige til at betale mere. Et eventuelt dyk i publikumstal er blot et udtryk for korrekte data – ikke tilbagegang.”

Hvad kan vi bruge data til:

Værdi for sponsorer og samarbejdspartnere

Arbejdet med data handler også om at styrke sportens position som oplevelse og forretning:

Det har tidligere været næsten gratis at gå til væddeløb, men vi har et produkt, der er værd at betale for. Når en billet skal scannes, viser vi, at vi tager os selv som oplevelse seriøst,” forklarer Mads Poulsen.

For banerne er præcise tal et stærkt kort i dialogen med sponsorer og samarbejdspartnere, som ønsker at vide, hvor mange mennesker deres brand faktisk rammer:

Med reelle data kan banerne dokumentere, at et banner f.eks. bliver set af 2000 mennesker hver måned. Det gør dem stærkere i dialogen med nye partnere,” siger Mads Poulsen.

Jo mere detaljeret data, desto stærkere står banerne i en forhandling. Det gør det lettere at tiltrække nye partnere – og samtidig vise de nuværende, hvilken værdi de får for deres investering.

Data som værktøj til bedre oplevelser og mere loyale gæster 

Når fundamentet er på plads, kan data bruges langt mere aktivt. Scanningstal og billetdata giver ikke bare indsigt i, hvor mange der kommer – men også hvordan de kommer:

Scanningstallene giver også noget indsigt over tid om, hvordan folk kommer til væddeløb. Vi kan gå ind og trække data på, hvornår folk kommer, så vi bedre kan målrette vores kommunikation til dem,” siger Mads Poulsen.

Han uddyber: “Det ene er at sikre, at vores marketingkampagner reelt rammer og skaber et køb. Men noget andet er også den indsigt, billetkøb og scanningerne giver os på publikums adfærd. Hvis vi kan se, at de kommer sent på en løbsdag, kan vi pushe dem ind tidligere. Kommer de meget tidligt, så skal banerne forberede sig på det. Det er konkret viden, der gør en forskel i både markedsføringen og oplevelsen på dagen.”

Mads understreger hvorfor den indsigt er vigtig for den næste fase af strategiarbejdet: ”Det betyder, at vi kan planlægge smartere, kommunikere mere præcist og skabe en bedre oplevelse for publikum – fordi vi ved, hvad de faktisk gør, og ikke bare gætter på det. Det er vigtigt når sporten skal tættere på publikum.”

Fra 2026 begynder vi at offentliggøre registrerede data på publikumstal ved storløb.

Tættere på publikum

Det vigtigste næste skridt er at bruge data til at komme tættere på publikum. Når vi kan se, hvem der vender tilbage, og hvordan de bruger banerne, kan vi arbejde målrettet på at få flere genbesøg, og på sigt – få flere nye aktive:

Et af vores helt store fokuspunkter nu er at få folk tættere på sporten og arbejde flere genbesøg. Her er validt og konkret data et afgørende værktøj.” siger Mads Poulsen.

En stærk fremtid bygges på et stærkt fundament

Med et komplet datagrundlag kan sporten udvikle sig på et reelt og dokumenteret fundament. Det gør os bedre til at planlægge, bruge vores ressourcer mest optimalt, til at tiltrække samarbejdspartnere og til at give publikum en stærkere oplevelse:

Jo mere komplet datagrundlag vi får, jo mere kan vi udvikle og optimere sporten – jo dygtigere bliver vi, og jo større bliver potentialet for vækst og fremdrift,” afslutter Mads Poulsen.