Af Claus Bossow, Ordførende chef
Gennem mange år har baneprogrammet været en naturlig del af det samlede setup på de danske løbsdage. Baneprogrammet henvender sig til nye og allerede kendte gæster gennem informationer om løbsdagen, banefaciliteter, legepladsens placering, menuen i restauranten, eksponering af banens sponsorer og meget mere. Baneprogrammet er naturligvis også henvendt til det spillende publikum og supplerer på glimrende vis Derby25-programmet.
Dertil kommer præsentationen af de deltagende ekvipager i forbindelse med storløbsdage, og hvor såvel aktive, hesteejere som opdrættere kan få oplevelsen af at være en del af noget større.
Nu har bestyrelserne på banerne i Aalborg og Charlottenlund besluttet at stoppe produktionen af baneprogrammet med baggrund i den økonomiske situation. I stedet vil banerne selv fremstille en udgave, der primært består af de rå løbssider.
Bestyrelserne i DTC og Dansk Hestevæddeløb ser med bekymring på denne udvikling, da baneprogrammet betragtes som et meget vigtigt element i oplevelsen af væddeløbsporten. Når banerne samtidig og i samarbejde med Dansk Hestevæddeløb står foran en omstilling mod det kommercielle, bekymrer det, at introduktionen til løbsdagen og informationer om sporten reduceres i forbindelse med vores absolutte udstillingsvindue – nemlig en løbsdag.
Vi er helt på klar over, at vores sport som alle andre grene af samfundet aktuelt er presset på økonomien, og 25 solgte programmer på en løbsdag er naturligvis ikke opløftende.
Dertil skal dog lægges, at der på gennemsnitsløbsdag på Racing Arena Aalborg i 2022 har været 2500 individuelle besøgende på hjemmesiden for at enten læse, downloade eller printe baneprogrammet til Aalborg-banen. Til V75-løbsdagen d. 29. december var tallet på mere end 4.600, så man må konstatere, at banens sponsorer reelt eksponeres relativt bredt via et baneprogram.
Og netop sponsornetværk, firmaarrangementer, oplevelsespakker m.m. er også årsagen til, at flere andre baner betragter baneprogrammet som et naturligt og uundværligt produkt til vores løbsdage.
Dansk Hestevæddeløb kan ikke tillade sig at se passivt til og lade udviklingen passere. Derfor pågår en dialog med vores leverandør om muligheden for alternative opsætninger med henblik på en reduktion i udgiften. Sideløbende kigger vi også på andre muligheder, og begge dele er banelederne orienteret om på sidste uges baneledermøde.
Dansk Hestevæddeløb tror på værdien af et baneprogram – for vores nuværende kunder og ikke mindst i relation til vores kommende og forhåbentligt mange nye gæster.